Starten på den svenske mediakrigen

Posted on januar 6, 2013

0


Det er vanskelig å gi en eksakt start på den svenske mediakrigen mellom nymedia og gammelmedia, og jeg vet den startet før, men jeg kommer til å starte med web tidningen Fria Tider, og hvordan deres oppfordring til å klage til gammelmedias annonsører i steden for til gammelmedia selv, økte intensiteten. I en leder oppfordrer Fria Tider de svensker som er frustrerte over hvor anti-svensk gammelmedia vinkler nyheter og artikler retter sin vrede mot annonsører i steden for gammelmedia og deres journalister, da sistnevnte ser på det som et tegn at man har gjort noe riktig, hvis mange «nazister» klager og blir sinte.

Regnestykket er helt anderledes for annonsørene, så boycott og negativ reklamer vil være virksomt. .

Tänk er själva in i reklaminköparens situation: Han kanske tvekar mellan att lägga budgeten på nätannonsering på Aftonbladet eller direktreklam i brevlådorna. Eller står i valet och kvalet mellan lokalpress och riksmedia. Säg att han till slut ändå väljer Aftonbladet, varpå hans inkorg fylls med hundratals eller tusentals mejl från potentiella konsumenter som meddelar honom att de nu är MINDRE benägna att köpa hans produkt eftersom de nu förknippar den med politisk vinkling och undermålig journalistik. Tror ni han kanske omprövar sitt beslut? Att det blir lite jobbigt med alla klagomål och skönare att bara slippa kontroversen genom att välja ett annat, lika bra alternativ?

Det är precis så här etablissemanget jävlas med alternativmedia och alternativpartier som utmanar status quo. De sätter stopp för karriärer, skrämmer annonsörer, bojkottar och lobbar bakom kulisserna. Detta lyckas de ofta väl med utan stor numerär, ett par mejl från ”bekymrade” personer kan vara tillräckligt för att få en konflikträdd beslutsfattare att välja det minsta motståndets lag. Den reklamansvarige på Smålandsvillan, Inkclub.com eller Heppo.se vill inte heller blandas in i samhällsdebatten, vill inte förknippas med politiska ställningstaganden. Små aktörer blir nog rätt chockade av några hundra klagomejl när de loggar in på morgonen. Även stora företag kan nog ta intryck om tusentals potentiella konsumenter hör av sig.

Tror ni möjligen att detta kunde förändra inställningen hos ekonomiskt pressade svenska tidningar? Om de visste att varje fientlig ledare eller krönika, varje vinkling, mörkning och drev faktiskt kan kosta dem pengar – skulle de kanske, kanske, kanske dra sig lite för att eventuellt sätta igång en störtflod av mejl till bekymrade annonsörer? Om priset på en reklamspot tyngdes lika mycket som skribentens twitterrykte lyfter av ryggdunkningar i klicken, vad händer då?

Tror ni inte journalister och redaktörer skulle bli mer skärrade om deras inkorgar var helt tomma på meningslösa hatmejl om de visste att klagomålen istället hamnar hos dem som finansierar verksamheten?

Hele lederinnlegget med kommentarer finnes her

Selv om dette rådet egentlig var ment for Sverige Demokrater og kommentatorer på Avpixlat, så var det på Flashback hvor man fikk tråder hvor man prøvde å få i gang boycott av bedrifter som annonserte i Aftonbladet og Expressen.

Også gammelmedia svarte med at de ikke lot seg true fra å publisere sannheten. Her fra Expressen:

«Expressen låter sig inte påverkas av hot»

Expressens avslöjanden kring Sverigedemokraterna har väckt upprördhet.

Påstådda sympatisörer till SD har startat en kampanj på internet och skickar mejl till Expressens annonsörer med uppmaningar om bojkott.

– Expressen låter sig förstås inte påverkas av hot, säger chefredaktör Thomas Mattsson.

Les resten

Fria Tider svarte

Tyvärr glömde Thomas Mattsson att berätta varifrån vi hämtade inspirationen till vår ledare om annonsbojkott – nämligen från Expressen själva och från deras vänsterextrema samarbetspartner Expo. I flera år har Expressens ledarredaktion satt press på Fria Tiders annonsörer och efter påtryckningar från Expo har flera seriösa aktörer fått vika sig. Bland annat har Google – vars AdSense-program syns på nästan alla kontroversiella sajter i utlandet och som har ett de-facto monopol på annonsering i Sverige – blockerat Fria Tider efter att Expo kontaktat enskilda annonsörer och frågat varför de annonserar på en ”hets- och hatsajt”. Ett beteende som uppskattningsvis har kostat Fria Tider runt en halv miljon kronor i uteblivna intäkter genom åren.

Trakasserierna begränsar sig emellertid inte till annonsbojkott. Bonnierkoncernen (där Expressen ingår) hotar numera enskilda fotografer med uppsagda kontrakt och svartlistning i Sydsvenskan och Scanpix (som Bonnier äger) om fotograferna säljer bilder till Fria Tider. När vi för några månader sedan fick in över 50 000 kronor i donationer som vi till stor del tänkte köpa bilder för, fick vi kalla handen från Scanpix. När vi vände oss direkt till enskilda fotografer uppgav dessa att de hotats av Bonnier och därför inte kunde sälja bilder till oss. ”Jag tycker inte att ni är oseriösa, men jag måste som du förstår lyssna på mina största uppdragsgivare”, meddelade en skånsk fotograf nyligen i ett mejl till undertecknad.

Men nu tar alltså Thomas Mattsson på sig den stora demokratiska kostymen och meddelar att Expressen ”inte viker sig för hot” samtidigt som han undanhåller sina läsare bakgrunden till ”hoten”. Självklart erbjöds vi heller inget tillfälle att kommentera Expressens artikel idag, eftersom tidningen sin vana trogen istället ringde Sverigedemokraterna för att utkräva ansvar för vad som står i Fria Tider. (Vi har, som vanligt, inget med Sverigedemokraterna eller något annat parti att göra).

Les resten

Dette at Fria Tider ga dette rådet, henger nok mye sammen med hvordan de faktisk hadde fått føle hva som var verst av boycott og hatmail,. At det var nymedia selv som fortalte at boycott var effektivt gjorde nok også til at nok til at spede tilløp til organisert forbrukermakt ble opprettet.

Et av disse tilløpene som lever i dag er bloggen bojkotta aftonbladet, hvor følgende begrunnelse for boycott finnes:

Som en följd av den totalitära journalistiken i Sverige har det dykt upp alternativa nyhetssidor som Avpixlat, Fria Tider, Exponerat och Dispatch International och många fria bloggar, t.ex. den danska Snaphanen.dk som informerar danska läsare om det politiska förtrycket i Sverige.

De totalitära svenska medierna använder nu hela sin kraft för att smutskasta sådana fria medier. Hur är det möjligt att svenska medier har sådan totalitär makt? Svaret är att de i praktiken har monopol på nyhetsförmedling och genom att de har monopol har de dessutom skaffat sig en stor grupp annonsörer som finansierar de totalitära medierna i Sverige.

Utan att ens reflektera över moraliska eller politiska ställningstaganden ser vi att många till synes ”vanliga” företag annonserar i Aftonbladet och Expressen, som sedan använder annonsinkomsterna för att bedriva politiska kampanjer för massinvandring, för att upplösa nationalstaten Sverige eller för att effektivt försöka dölja fakta om den skenande brottligheten. Tidningarna använder också annonsintäkterna för att mer eller mindra öppet förfölja människor med ”fel” politiska åsikter så att de drivs från hus och hem.

Måttet är nu rågat. Vi ska bojkotta totalitära medier och företag som stöder totalitära medier. Du som arbetar inom media eller reklam kan också medverka i bojkotten på sitt sätt.

Sverige behöver en fri press, ingen DDR-liknande totalitär press som vi har idag.

Kanskje viktigest er det at pro-svenske begynte å diskutere og vurdere strategier for hvordan man kan bruke forbrukermakt mest effektivt for å skade gammelmedia mest mulig. Etter dette første forsøk på boycott, vet den jevne pro-svenske at all form for systematisk boycott av bedrifter virker, og at alle mailer som leses, koster penger for bedriftene, da de må betale lønn til som skal lese og besvare.

Stort sett hver gang noen i gammelmedia produserer antihvit propaganda som opprører de pro-svenske, snakkes det i dag om ting man kan gjøre for å øke kostnadene ved å publisere antisvensk propaganda.

Reklamer